1. Nevoia de a da un sens vietii, la nivel elementar
Macar o data pe zi savureaza faptul ca respiri; ca privesti cerul si
pamantul; ca te misti; traieste-le ca mari evenimente. Bucura-te ca ai
schimbat un zambet cu un copil care a trecut pe langa tine. Toate
acestea sa-ti fie suficiente pentru a simti ca viata are un sens, ca
merita sa fie traita, ca este un dar pentru care cei care te-au adus pe
lume si te-au crescut au dreptul la iubirea si recunostinta ta.
2. Nevoia de improspatare
Dar respiratia si miscarea sunt cu noi tot timpul. Exista riscul,
tentatia ca ele sa devina rutina, sa nu le acordam nicio atentie, cum de
fapt se si intampla in general. Rutina nu poate si nu trebuie eliminata
total, o mare parte a comportamentului nostru urmeaza reguli precise,
tin de civilizatie. Problema este de a reduce rutina la minimul necesar,
de a nu deveni sclavul ei, cum se intampla din pacate frecvent. Asa
cum avem grija zilnic sa ne improspatam corpul prin odihna, prin miscare
si prin folosirea apei si sapunului, avem nevoie si de o improspatare a
mintii, a simturilor, a sufletului nostru. Sa ne trezim in fiecare
dimineata capabili de a arunca o privire proaspata asupra lumii, cu
dispozitia unui nou inceput, cu o limpezire a simturilor si
a gandurilor; intr-un anume sens, sa recapatam, sa recuperam candoarea
copilariei.
3. Nevoia de intrebare si de mirare
Eram in copilarie intr-o permanenta stare interogativa, de
curiozitate, de mirare, de extaz in fata spectacolului naturii si al
lumii, al propriei mele fiinte. Pentru a da un singur exemplu, sunt de-a
dreptul fermecat de nazdravaniile creierului meu, in materie de memorie
si de imaginatie. In fiecare seara, cand ma las prada somnului, ma
intreb ce calatorii neasteptate imi vor oferi visele din
noaptea respectiva. Starea de mirare, de extaz mi-a alimentat totdeauna
pofta de viata, a fost mereu o sursa de energie. Atunci cand sunt
intrebat: de ce traiesti ? ii raspund: pentru a ma mira.
De prea multe ori, scoala, in loc sa intretina si sa dezvolte
aceasta nevoie, o anihileaza. Dar daca nu ne mentinem starea de
curiozitate, de mirare, de dorinta de a intelege lumea, nu doar de a o
inregistra, atunci nu ne putem forma capacitatea de problematizare, de
identificare a aspectelor neelucidate, nu putem sesiza amploarea si
natura ignorantei noastre.
4. Nevoia de indoiala si de suspiciune
Ce poate fi mai uman decat ezitarea, nehotararea, nedumerirea?
Pentru Rene Descartes, starea de indoiala este semnul clar al naturii
ganditoare a fiintei umane. Un acelasi lucru poate fi considerat din mai
multe puncte de vedere si, in aceste conditii, spiritul critic ne
obliga la o analiza comparativa, care uneori nu conduce la un rezultat
ferm, ci la o pluralitate de posibilitati, fiecare fiind descrisa in
termeni de grad de plauzibilitate.
In justitie se lucreaza cu prezumtia de nevinovatie. In educatie si
in invatare, este recomandabil sa adoptam prezumtia de suspiciune. Ne
nastem criticand; plansul nou-nascutului este reactia sa critica fata de
o nemultumire. Sa privim cu interes, dar cu suspiciune orice ni se
livreaza de la catedra, de la o tribuna, de pe internet, din carti, din
orice fel de publicatii, asa cum un politist care cauta pe autorul unei
crime suspecteaza totul.
Educatorii, profesorii ar trebui sa fie primii care sa recomande, sa
stimuleze aceasta atitudine la elevi, la studenti, sa le
spuna acestora: «Cel
mai clar semn de respect pe care mi-l puteti arata este sa-mi
acordati atentie, dar sa nu acceptati nimic din ceea ce va spun inainte
ca spiritul vostru critic sa va asigure de adevarul si de interesul
spuselor mele; daca nu ma intelegeti, sa nu ma lasati sa trec mai
departe, sa-mi cereti sa fiu mai clar; daca vi se pare ca nu
am dreptate, sa va manifestati argumentat dezacordul».
O atitudine similara se cuvine a fi adoptata fata de litera
tiparita, din manuale sau din orice alt loc. Omul de la catedra
nu trebuie sa pozeze intr-un a toate stiutor, este normal ca uneori sa
le spuna celor pe care-i instruieste: «nu stiu», «nu inteleg nici eu»; iar atunci cand cineva din banca ii corecteaza o scapare, o greseala, sa-i multumeasca pentru atentia acordata.
Uneori introduceam deliberat o greseala in prestatia mea, pentru a
testa vigilenta studentilor. Nevoia de indoiala si de suspiciune
functioneaza concomitent cu o alta, opusa: nevoia de complicitate la o
conventie. De exemplu, mergem la un spectacol de teatru. Ne supunem
prezumtiei de complicitate la conventia de fictiune propusa de
spectacol, o acceptam, ii acordam credit. Dar spiritul nostru critic nu
inceteaza sa functioneze si avem dreptul, ulterior, sa ne exprimam
eventuala insatisfactie, sa pretindem ca autorii spectacolului au
inselat asteptarile noastre, creditul pe care le-am acordat. La fel,
in cazul unei poezii, a unui roman etc.
5. Nevoia de greseala si de esec
De cate ori am esuat pana sa deprindem sa folosim furculita, cutitul
si lingura ! De cate ori am cazut, ne-am julit genunchii, pana sa
invatam sa ne tinem pe picioare si sa mergem ! Este clar ca invatarea,
drumul spre dobandirea unui nou comportament trec prin greseli si
esecuri; ele sunt pretul pe care-l platim pentru a ne imbogati
intelegerea si pentru a acumula noi capacitati.
Trebuie
deci sa distingem intre greselile de acest fel, care au un rol pozitiv,
benefic, si greselile ordinare, facute din neatentie sau ca urmare a
altor imperfectiuni senzoriale sau psihice. A plasa greseala si
esecul, la modul general, in sfera infractiunii sau/si pacatului denota o
confuzie grava, pe care totusi o comite mereu practica educationala.
Auzim mereu: «cine a gresit, sa plateasca».
Dar exemplul copilului care cade inainte de a invata sa se tina pe
picioare si niciun parinte normal nu se gandeste sa-l pedepseasca pentru
acest esec trebuie sa ne stea mereu in fata.
Istoria abunda in exemple de greseli si esecuri ale unor oameni de
seama, in tentativa de a spori cunoasterea umana. S-ar putea scrie o
istorie a omenirii centrata pe greseli si pe esecuri. O mare parte,
poate cea mai mare, a actiunilor de pionierat, a lucrarilor care au
deschis drumuri noi in cunoastere si in actiunea sociala au inclus
greseli, ca un produs secundar al noutatii ideilor lansate. Mai mult,
mergand pe urmele unor greseli comise in lucrari sau actiuni temerare,
s-a ajuns la aparitia unor noi idei, noi domenii de cercetare.
«Greseala matematica, sursa de creativitate»
a fost de mai multe ori titlul unora dintre expunerile mele. Pentru a
da un singur exemplu: noua stiinta a haosului a fost initiata de Henri
Poincare in tentativa sa de a inlatura o greseala dintr-un memoriu al
sau de mecanica cereasca. Am putut verifica personal si banui ca e
adevarat in general faptul ca drumul spre multe (poate cele mai multe)
idei si teoreme matematice a urmat o cale sinuoasa, de tatonari,
rataciri, confuzii, greseli de tot felul, pana s-a cristalizat varianta
sub care ele sunt acreditate. A cunoaste, macar in unele cazuri, aceasta
istorie zbuciumata mi se pare esential, daca vrem sa intelegem natura
profunda a creatiei umane. Personal, am facut aceasta experienta pe
unele situatii din matematica, din informatica, din lingvistica, din
domeniul literar-artistic, dar cred ca este valabil in general.
Tinand seama de inevitabilitatea esecurilor, este esential sa educam
rezistenta la esec, intelegerea faptului ca esecul este normal; mai
mult: dintr-un esec este totdeauna ceva de invatat.
6.Nevoia de joc
Apreciez jocurile bazate pe reguli prestabilite, de la fotbal si
tenis la sah si go. Ele au un rol important si merita atentia tinerilor.
Dar nu in primul rand la ele ma gandesc acum. Am in vedere jocurile
care valorifica nevoia de libertate, curiozitatea de a intelege cele
percepute prin simturi sau prin observatie directa, nevoia de si dreptul
la greseala si esec, fara a fi pedepsite.
Am considerat astfel de exemple la punctul anterior: cum invatam sa
ne tinem pe picioare si sa mergem. Este clar ca orice copil de pe
suprafata Pamantului trece prin aceasta experienta. Acum ma voi referi
la un alt joc, si el practicat, pe cat mi-am putut da seama, de toti
copiii lumii: jocul de-a v-ati ascuns. Eu ma ascund iar tu ma cauti si
daca ma gasesti, ai castigat.
Acest joc nu face decat sa imite un altul, pe care natura, lumea il
practica fata de noi, la orice varsta si de la inceputurile omenirii. In
tentativa noastra fireasca de a intelege lumea, totul se intampla ca si
cum lumea ne spune: «cauti sa ma intelegi, dar eu ma ascund; si cu cat
lucrul pe care-l cauti este mai interesant, mai semnificativ, cu atat il
ascund mai bine si il fac mai greu de gasit. Dar merita sa-l cauti.
Chiar fara rezultatul asteptat, cautarea iti va da satisfactii, care
insa ar putea fi altele decat cele la care te-ai gandit initial. Cauti
ceva, nu-l gasesti, dar gasesti altceva; uneori mai interesant decat
ceea ce cautai initial».
Invata sa savurezi acest spectacol al omenescului, sa te imbeti de el – si din nou sa simti ca viata merita sa fie traita. Cautarea se dovedeste de multe ori mai importanta decat gasirea.
Placerea de a urca un munte sta in primul rand in a savura fiecare
moment al parcursului, chiar daca nu ajungi in varf. Mai e si un alt
aspect, observat de Blaise Pascal: de multe ori cauti ceea ce deja ai
gasit. Gasesti ceva ca o banuiala, o intuitie, o extrapolare a unor
observatii empirice. Dar ai nevoie de o confirmare mai convingatoare.
Asa se intampla, de exemplu, ca in matematica multe teoreme sunt
‘gasite’ mult inainte de a fi demonstrate; cazul teoremei lui Pitagora,
gasita empiric mult inainte de Pitagora.
Dar toata cautarea la care ne referim ce este altceva decat
invatarea, descoperirea, inventia ? Nevoia noastra de a intelege lumea,
de a ne intelege pe noi. O cautare care trebuie sa valorifice toate
nevoile umane discutate anterior, dar si pe cele care urmeaza.
7. Nevoia de identitate
Aici se afla o provocarea majora, dramatica, si o sansa de a da
vietii noastre o motivatie superioara. Direct implicate sunt toate
celelalte 9 nevoi pe care le discutam. Biologic, avem o identitate
individuala, prin faptul ca fiecare fiinta vietuitoare de pe aceasta
planeta are un ADN specific. Acizii dezoxiribonucleici sunt ‘cuvinte’ pe
alfabetul celor patru tipuri de baze nucleotide.
Acest alphabet este acelasi pentru toate fiintele traitoare pe
planeta Terra. Dar ordinea in care sunt asezate elementele alfabetului
in alcatuirea ADN-urilor este alta la fiecare dintre noi, deci fiecare fiinta umana are o identitate biologica specifica. Ne
nastem preluand o intreaga mostenire genetica de la parinti si, prin
intermediul lor, de la bunici, strabunici etc. Preluam o seama de
trasaturi, deprinderi, reprezentari, judecati si prejudecati determinate
de contextul geografic si istoric in care ne dezvoltam. Toate acestea
ne confera o identitate genetica, de familie, de loc geografic si de
moment istoric, deci o identitate locala, una regionala, una nationala,
de limba, de credinta.
Aceasta identitate pe care natura si istoria ne-o imprima, de multe
ori fara a ne da seama, ramane pentru prea multi oameni singura lor
identitate. Prea multi oameni nu simt nevoia unei identitati mai bogate
decat aceea primita fara vreun efort personal. In perioada trecerii de
la copilarie la adolescenta ar trebui sa inceapa constientizarea nevoii
de construire a unei identitati mai bogate decat aceea cu care ne-a
inzestrat natura.
Cum sa facem sa educam la cat mai multi tineri aceasta nevoie
(valorificand critic, selectiv, identitatea primita de la natura) ? Cum
sa-i facem pe tineri sa constientizeze faptul ca in conditiile actuale
ale globalizarii de toate felurile actioneaza asupra noastra, direct sau
indirect, toate nivelurile sociale, de la cele locale la cele
regionale, nationale, europene, occidentale si planetare ? Sa le
explicam tipologia identitatilor culturale: balcanica, dunareana, a
Marii Negre, sud-est europeana, central europeana, mediteraneana,
europeana, occidentala, planetara dar si tipologia care rezulta din
diversitatea lingvistica, de credinte, de civilizatii.
Se intampla un lucru fara precedent in istoria omenirii: numeroasele
identitati ale fiintei umane, aflate intr-o dinamica permanenta si o
interactiune continua, nu mai pot fi intelese decat concomitent, formand
un sistem. Sau le intelegem pe toate sau pe niciuna. Globalizarea si
internetul au o contributie esentiala la aceasta noua configuratie a
identitatilor. Educatia nu reuseste sa faca fata acestor probleme, nici
nu prea le are in atentie. Dar tensiunile existente intre diferite
identitati ale fiecarei persoane si intre identitatile unor persoane
diferite sunt, in ultima instanta, la radacina multor conflicte si
razboaie; aici isi afla radacinile si terorismul existent la scara
mondiala. Posibiltatea unei dezvoltari armonioase a identitatilor ramane
deocamdata doar un proiect.
8. Nevoia de omenesc si de omenie
Identitatea este primul termen al unui cuplu esential, in care al
doilea termen este: alteritatea. Niciunul dintre ei nu se clarifica in
absenta celuilalt. La orice nivel, ne definim identitatea prin raportare
la ceea ce este diferit. Diferenta se poate referi la varsta, la sex,
la nationalitate, la limba, la culoarea pielii, la religie, la nivel de
cultura, la pozitie sociala, la apartenenta politica, la filosofie a
vietii, la preferinte literare sau de orice alta natura etc. Sa fim
pregatiti sa intelegem omenescul in diversele sale ipostaze, sa admitem
ca tocmai infinita sa diversitate ii da farmec.
Nu exista doua fete umane identice, nu exista doua voci umane
identice, nu exista doua priviri umane identice. Dar dincolo de aceasta
diversitate, toti copiii lumii au o prospetime cuceritoare, toti
alterneaza rasul cu plansul, toti rad la soare, toti indragesc miscarea
si jocul, toti ard de curiozitate. Omenescul este o sursa nesfarsita de
delectare, de minunare. Iata, pentru a alege numai una din
fermecatoarele manifestari umane: vorbirea, limba. Cata subtilitate,
cata finete, cat joc al nuantelor iti ofera cuvintele, frazele,
discursul ! Muzica lor, semnificatia lor. Cat de placut e sa constati ca
reusesti sa spui ceea ce ai gandit, dar cat de usor, pe nesimtite,
frazele derapeaza si nu mai exprima ceeace ai dorit !
O continua alternare a gasirilor si a ascunderilor, a confirmarilor
si a frustrarilor. Sau jocurile memoriei umane, ale amintirilor si
uitarilor; sau trecerile insesizabile de la zambet la lacrima, de la
gravitate la duiosie. Iata un pariu major al educatiei: sa-i antrenam pe
copii sa savureze omenescul in intreaga sa diversitate. Omenescul nu
este ca jocul de tenis, unde castigi in dauna altora, care pierd;
omenescul poate fi universal castigator.
La animale, o pornire instinctiva vede in diferenta o adversitate.
Pentru ca oamenii sa nu reproduca si ei acest comportament, este nevoie
de o educatie corespunzatoare, altfel se intampla ceea ce vedem mereu:
baietei de clasa a treia primara care se iau la bataie pentru ca «eu am
spus intr-un fel iar el a spus altfel».
De la omenesc, nu e decat un pas pana la omenie. Nevoia de a fi bun,
generos, de a darui, de a-i contamina pe altii de bucuria vietii. De a
adopta in comportamentul tau prezumtia de solidaritate cu ceilalti
oameni. Copiii care se formeaza in acest fel (iar internetul ar putea
avea aici un rol esential) vor putea fi mai greu antrenati in razboaie
de tot felul.
9. Nevoia de cultura
Omenirea a acumulat un imens tezaur de cultura stiintifica,
literar-artistica, tehnologica, religioasa, filosofica etc. Culmi ale
spiritualitatii umane, in matematica, astronomie, fizica, chimie,
biologie, filosofie, literatura, muzica, arte vizuale, teatru, stiinte
juridice, economice, istorice, arheologice, geografice, geologice si,
mai recent, in film si in disciplinele informatiei si ale comunicarii
stau marturie pentru splendoarea omenescului, pentru puterea sa de
patrundere, de imaginatie, de descoperire si de inventie.
Dar cine beneficiaza de ele, cati sunt cei care au acces la
aceste piscuri, le inteleg, isi pot umple sufletul si mintea de
intelepciunea si frumusetea lor, se pot astfel inalta spiritual mult
peste starea de animalitate ? Cati sunt cei care ajung sa traiasca
fiorul unui vers, al unei povesti, al unei muzici, al unui tablou, al
unui monument de arhitectura, al unei sculpturi, al unei ecuatii, al
unei formule chimice, al tabelei lui Mendeleev, al unui program de
calculator, al geometriilor neeuclidiene, al relativitatii einsteiniene,
al lumii cuantice, al dualitatii Watson-Crick a acizilor nucleici ?
Va fi in stare educatia publica sa preia acest mesaj ? Mai
avem timp de asa ceva ? Un timp de contemplare, de suprema emotie. Nu
cumva eliberam pe banda rulanta diplome de diverse grade, fara acoperire
culturala ? Si daca nu au acoperire culturala, ce sunt posesorii
acestor diplome altceva decat, in cel mai bun caz, furnizori de
servicii ? Si daca nu prea au nevoi culturale, ce motivatie mai profunda
pot da vietii lor ? Cohorte de oameni, unii cu o stare de prosperitate
materiala, au totusi un statut de sclavi culturali. Sa nu-ti fie mila
de ei ? Sa nu-i compatimesti ? Nu cumva se afla aici sursa principala a
derapajelor de ordin civic, moral, juridic, a violentei verbale,
psihice, fizice ? Care este nivelul de cultura al celor ce ne conduc,
ce repere umane au ei ? Ce anume da un sens vietii lor ?
10. Nevoia de transcendenta
Ne aflam aici la modul superior, de cea mai inalta complexitate, pe care o poate capata nevoia de a da un sens vietii. Etimologic, trans inseamna dincolo iar verbul latinesc ce i se alatura s-ar traduce prin a te catara. Obiceiul copiilor de a se catara in copaci, pe garduri, pe stalpi exprima nevoia, tentatia de a se inalta, de a se departa de sol. Asa incepe transcendenta. Sa treci dincolo de limitele, de cadrul ce ti-au fost impuse prin nastere, sa nu ramai sclavul perceptiei senzoriale si empirice, sa incerci sa le depasesti Asa au aparut geometria neeuclidiana, care sfideaza perceptia senzoriala a spatiului; fizica relativista, care transgreseaza perceptia empirica a timpului, energiei si miscarii; constientizarea limitelor limbajului uman, inadecvat situatiilor in care nu mai exista o diferenta clara intre subiect si obiect si dincolo de care urmeaza tacerea sau compromisul de toate felurile; logicile neclasice, care incalca una sau mai multe din cele trei principii ale logicii aristotelice: identitate, necontradictie, tert exclus; imaginarea unui calcul care depaseste frontiera Turing data de ideea obisnuita, elementara de calcul etc.
Ne aflam aici la modul superior, de cea mai inalta complexitate, pe care o poate capata nevoia de a da un sens vietii. Etimologic, trans inseamna dincolo iar verbul latinesc ce i se alatura s-ar traduce prin a te catara. Obiceiul copiilor de a se catara in copaci, pe garduri, pe stalpi exprima nevoia, tentatia de a se inalta, de a se departa de sol. Asa incepe transcendenta. Sa treci dincolo de limitele, de cadrul ce ti-au fost impuse prin nastere, sa nu ramai sclavul perceptiei senzoriale si empirice, sa incerci sa le depasesti Asa au aparut geometria neeuclidiana, care sfideaza perceptia senzoriala a spatiului; fizica relativista, care transgreseaza perceptia empirica a timpului, energiei si miscarii; constientizarea limitelor limbajului uman, inadecvat situatiilor in care nu mai exista o diferenta clara intre subiect si obiect si dincolo de care urmeaza tacerea sau compromisul de toate felurile; logicile neclasice, care incalca una sau mai multe din cele trei principii ale logicii aristotelice: identitate, necontradictie, tert exclus; imaginarea unui calcul care depaseste frontiera Turing data de ideea obisnuita, elementara de calcul etc.
Transcendenta este atat la destinatie cat si la origini.
Distinctia kantiana dintre transcendent (dincolo de posibilitatile
cunoasterii umane) si transcendental (relativ la achizitii ale
cognitivului uman care preced orice experienta; cunoasterea apriorica).
Transcendenta matematica se refera, in acord cu Euler, la operatii care
nu se pot realiza prin repetarea de un numar finit de ori a unor
operatii elementare, aplicate numerelor naturale. De aici, nu-i decat un
pas pana la distinctiile profan-sacru, imanent-transcendent. In
aceeasi ordine de idei, se poate discuta despe transcendenta in muzica,
in viziunea fenomenologiei sunetului, preconizate de Sergiu Celibidache.
Solomon Marcus
Academia Romana
Academia Romana